Op vakantie: in minder dan 12 uur met de trein naar Spanje

Gepubliceerd op 21 september 2024 om 22:32

Deze zomer wilde ik het anders aanpakken: in plaats van met het vliegtuig, met de trein op vakantie. Het was even uitzoeken, maar al gauw ontdekte ik dat je met de trein in minder dan 12 uur naar Spanje kunt reizen. Naar de zon, aan de kust, in een klein stadje om te verkennen (lees: lekker eten!). Precies zoals ik gewend was, maar dan op een duurzamere manier. Wil jij ook eens op zonvakantie met de trein? Lees dan verder, in deze blogpost deel ik mijn route, de kosten en andere tips.

Treintickets boeken

Na een hele zoektocht op het internet naar een comfortabele, niet al te dure, niet al te lange treinreis, kwam ik erachter dat er meerdere hogesnelheidslijnen door Europa zijn. Verschillende spoorwegmaatschappijen, denk aan Eurostar en Thalys,  bieden namelijk verschillende routes naar verschillende bestemmingen aan. Dat maakt het misschien wat ingewikkeld, maar daarom deel ik mijn reis en mijn aanpak met je.

Ik ontdekte dat er een snelle route richting Barcelona was, die ook stopte bij kleinere kustplaatjes. De route gaat als volgt: je neemt vanaf Rotterdam Centraal de Eurostar naar Paris Gare du Nord. Daar neem je in 15 minuten de metro (RER) naar het andere grote treinstation in Parijs: Gare de Lyon. Vanaf daar vertrekt de TGV (de Franse hogesnelheidslijn) naar Barcelona. Een van die tussengelegen stations aan de Costa Brava vlakbij Barcelona, was Figueres Vilafant. De andere stadjes Llafranc, Tamariu en Cadaqués leken mij ook leuk, maar in het oude vissersstadje Llançà vond ik een fijn en betaalbaar hotel (zie deze blogpost). Met de taxi zouden we van Figueres naar ons verblijf in Llançà komen. De keuze was gemaakt: Llançà it is! Met één druk op de knop boekte ik via NS International de gehele treinreis. Et voilà, onze treinvakantie kon beginnen!

Een van de mooie baaitjes in Llançà.

Mijn grootste tip voor het uitzoeken van een treinvakantie: zoek je bestemming uit op basis van de beschikbare treinroutes. En niet andersom. Europa is het internationale spoorwegennetwerk flink aan het uitbreiden (vanaf 2025 komt er een nachttrein naar Barcelona en een directe verbinding naar Kopenhagen!), maar helaas kun je (nog) niet overal makkelijk komen met de trein. Die droombestemmingen zijn er wel, dus pas je daarop aan en kies daarvan iets uit wat bij jou past. De website van NS International vind ik het meest overzichtelijk. Op dit overzicht en deze kaart van NS International zie je welke bestemmingen je makkelijk kunt bereiken. Wil je zien langs welke tussengelegen stations de hogesnelheidslijnen gaan? Dat bekijk je per spoorwegmaatschappij (vertel het me als hier inmiddels één overzicht van is!), zoals: Eurostar (tussen Parijs, Londen, Amsterdam en Brussel) en SNCF (Frankrijk).

De details op een rij, op basis van de heenweg (de terugweg was precies dezelfde route):

  • 9:03 Utrecht Centraal > 9:40 Rotterdam Centraal (NS)
  • 9:58 Rotterdam Centraal > 12:35 Paris Gare du Nord (Eurostar)
  • 12:51 Paris Gare du Nord > 13:00 Paris Gare de Lyon (RER-lijn D)
  • 14:42 Paris Gare de Lyon > 20:28 Figueres Vilafant (TGV)
  • 20:28 Figueres Vilafant > 21:00 Hotel La Goleta in Llançà (Taxi Jose of Taxi Rosa Alberdi zijn allebei aanraders)

Metrotickets voor in Parijs koop je bij ticketmachines op het station. Hier vind je meer uitleg over de RER-tickets. Op de terugweg kun je in de TGV-trein een ticket kopen. Halverwege de rit werd omgeroepen naar welke coupé je moest lopen om deze aan te schaffen.

Voor de rit van treinstation Figueres Vilafant naar het hotel in Llançà dacht ik dat we een bus of trein konden nemen. Helaas reed deze echter niet rond onze aankomsttijd. Een taxi is een stuk duurder (€55), dus ik raad aan om dit goed van tevoren uit te zoeken. Benieuwd naar de totale reiskosten? Scroll naar beneden.

Het perron op Rotterdam Centraal waar we in de Eurostar stapten en het station Figueres Vilafant in Spanje.

De treinreis naar Spanje: hoe beviel het?

In minder dan 12 uur waren we dus op onze bestemming in Spanje! Oké, net over de Spaanse grens, maar dat telt ook ;) . Maar hoe beviel de reis? We hadden vaste zitplaatsen, dat was goed geregeld. Het was een aangename rit.  Je moet natuurlijk wel geluk hebben met je medereizigers. Met de Eurostar naar Parijs hadden we flink vertraging, waardoor we twijfelden of we onze overstap zouden halen. Op de terugweg was dit ook zo. Maar uiteindelijk viel alles mee: de metro ging heel snel en op de heenweg hadden we in Parijs zelfs tijd om lunch en avondeten te halen (vega(n) tip: Pret A Manger en Picto Sandwicherie). Op de terugweg hadden we lunch mee en aten we een avondmaaltijd in de Eurostar, die prima was (zelfs een vegan optie, jippie!).

En het allergrootste pluspunt naast dat het een duurzamere keuze is: het uitzicht! Het is fantastisch om de landschappen te zien veranderen, iets wat je toch minder meekrijgt vanuit een hoog vliegend vliegtuig. Vooral toen we het zuiden van Frankrijk naderden, keek ik mijn ogen uit. Ik vond de uitspraak een beetje cringe, maar het is echt waar: in de trein begint je vakantie al als je instapt! Daarnaast hebben je oren minder last van de luchtdruk, hoef je niet op je bagage te wachten en zijn treinstations vaak dichterbij de eindbestemming dan de vaak afgelegen vliegvelden. Ja je hoort het, ik heb het treinreizen helemaal ontdekt.

Het uitzicht vanuit de trein in Zuid-Frankrijk, vlakbij Valence en Sète (ook mooie vakantiebetemmingen).

Reizen op de plek van bestemming

We hadden natuurlijk geen eigen auto in Llançà. Die hadden we kunnen huren, maar we ontdekten al snel dat dat niet nodig was. Er gingen een aantal bussen naar de plekken waar we heen wilden, gewoon te vinden via Google Maps. Ook reed er elk uur een zomerbus door Llançà, voor €1 per rit. Wel even opletten: tussen 14:00 en 16:00 uur rijdt deze niet (siësta ;) ). Je kunt kaartjes kopen in de bus (pin of contant). Ook zul je in Spanje soms wat meer geduld moeten hebben: de bus gaat gerust 5 of 10 minuten later dan gepland (en dat wordt ook niet aangekondigd ;) ). En wat maakt het ook uit? Het is tenslotte vakantie!

De lokale bus en het uitzicht na een paar minuten wandelen vanaf de bushalte. Dit wandelpad liep langs de gehele kustlijn van de stad.

De kosten van de reis

Is reizen met de trein nou goedkoper dan met het vliegtuig? Er zijn bestemmingen waar je met de trein goedkoper uit bent (vooral naar de grote Europese steden, lees hier meer), maar in de meest gevallen helaas nog niet.

Hoe bespaar je in de kosten?

  • Boek op tijd, meestal kan dit vanaf 3 maanden van tevoren.
  • Soms is het goedkoper om trajecten los te boeken. (In het geval van dit traject naar Spanje echter niet.)
  • Ga met de nachttrein. Dat scheelt weer een overnachting.
  • Kies voor Interrail: neem wat langer de tijd en ga naar verschillende bestemmingen met deze voordelige treinpas (vanaf €212 voor 4 dagen binnen 1 maand reizen. Let op: dit is exclusief zitplaatsreserveringen).

 

Heel eerlijk: de kosten vielen ons uiteindelijk best tegen. Wij hebben twee maanden van tevoren geboekt (dit hadden we wellicht wat eerder moeten doen). Hoeveel hebben wij uiteindelijk uitgegeven aan de reis?

De totale kosten voor de reis van deur tot deur, per persoon:

  • Retourtickets Utrecht Centraal - Figueres Vilafant: €395
  • 2x RER-tickets Paris Gare du Nord - Paris Gare de Lyon: €8 (normaal is dit iets goedkoper. Rond de Olympische Spelen zijn de prijzen hoger.)
  • 2x taxi Figueres Vilafant - Llançà: €55

In totaal: €458 per persoon

Dit is aanzienlijk veel, als je de prijs van de treinreis vergelijkt met die van een retour vliegticket naar het dichstbijzijnde vliegveld in Gerona: €158 (dit is nog zonder bagage, maar toch). Ik hoop op een toekomst waar treinreizen gemakkelijker en goedkoper wordt en wie weet ga ik volgende keer voor een Interrail pas. (Als je met Interrail ervaring precies kan uitrekenen of we hiermee goedkoper uit waren geweest, let me know!)

Hoe was het in Llançà?

Gelukkig hadden we een heerlijke vakantie! De Spaanse kust is prachtig, met allerlei baaitjes waar je via een aangelegd wandelpad van de een naar de ander kunt lopen, met indrukwekkende uitkijkpunten over de Middellandse Zee. Het water is bijzonder helder. Het stadje Llançà heeft een mooie vissershaven, goede restaurants en is in de zomer een rustig toeristisch stadje. De temperatuur is in de ochtend en avond erg aangenaam. In de warme middagen deden we rustig aan en de verkoelende bries ('tramontana') was heel welkom. Benieuwd naar de hotspots van Llançà en het nabijgelegen stadje Cadaques? Bekijk deze blogpost.

Het uitzicht over de Middellandse Zee vanuit Cadaques en het stadje Cadaques zelf.

Als je ook op treinvakantie wil naar de Spaanse kust: ik hoop dat je iets hebt aan mijn tips! Laat het vooral weten en tag @duurzaamopkamers op Instagram. Je mag me altijd iets vragen via een reactie of een privébericht, ik help graag. In ieder geval super goed dat je overweegt om met de trein te gaan, dankjewel namens moeder Aarde. :)

 

Benieuwd naar onze accommodaties en alle hotspots van Llanca en Cadaqués, lees dan deze blogpost.

 

Fotografie (gedeeltelijk): Jan Halsema.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.